ZNANSTVENE ČAROLIJE
- Naslovnica Novosti • Obavijesti / ZNANSTVENE ČAROLIJE
ZNANSTVENE ČAROLIJE
Dječji vrtić Čaroliju u četvrtak 12. rujna 2019. posjetile su univ. bacc. chem. Petra Kozulić i Monika Kapustić, koje su ujedno i volonterke Znanstvenih Čarolija – Studentske sekcije Hrvatskog kemijskog društva. One su našim Sovicama i Slonićima na jedan veoma zanimljiv, interaktivan, ali i vrlo jednostavan način približile znanost. Odnosno, cilj njihove posjete bio je da se djeci praktično, na njima shvatljiv način prezentiraju apstraktni pojmovi, prirodni zakoni i pojave koje su ponekad teško razumljive i starijim dobnim skupinama. Pokusi koji su bili izvedeni obuhvaćali su prvenstveno tematiku kemije, no bile su dijelom uključene i teme fizike i biologije. Točnije pokusi njihove radionice doticali su se tema kako crtati po mlijeku, kako izraditi ljigavca, kako prikazati erupciju vulkana te na kraju kako dobiti efekt lava lampe u čaši. Također, budući da su djeca izvodila pokuse, važno je spomenuti da su sve korištene “kemikalije” bile bezopasne i neškodljive jer se zapravo radilo o kućnim potrepštinma kao npr. mlijeko, ulje, brašno, soda bikarbona, prehrambene boje i sl.
Sam početak radionice krenuo je u opuštenom i veselom tonu što je potaknulo djecu na suradnju i pozorno praćenje svakog koraka ili uputa te interakciju, a rezultiralo je odličnim samostalnim izvođenjem pokusa djece te onome što je zapravo bio i jedan od ciljeva radionice, a to je samostalno djetetovo zaključivanje.
Kako su djeca reagirala i kakve su zaključke donosila dajemo u nastavku:
Volonterka: Što se dogodilo kad smo stavili običan štapić u mlijeko s prehrambenim bojama?
L.T.: Nikaj.
Volonterka: Što se dogodilo kad smo umočili štapić u onaj čaroban sastojak – deterdžent, a zatim ga umočili u mlijeko?
L.D. : Boja je otišla na drugu stranu.
Volonterka: Što mislite zašto je boja sad otišla na drugu stranu i nije obojila štapić, a prije kad smo stavili samo štapić ostala je na mjestu i obojala ga?
….
Volonterka: Što smo rekli, koji je onaj jedan važan sastojak mlijeka, a ne vidimo ga ?
J.Š.: Mast..
Volonterka: Bravo. Razmislite sad, što se dogodi kad uzmete deterdžent i pokušate oprati masan tanjur? Vam uspije?
Djeca: Daaaa…
Volonterka: Pa zašto nam je onda obojeno mlijeko pobjeglo?
L.D.: Jer se mast boji deterdženta.
Volonterka: Tako je, deterdžent i mast se ne vole i zato kad se oni susretnu mast odlazi čim dalje od njega. Zbog toga, ako stavljamo štapić umočen u deterdžent prvo na jedan pa na drugi kraj tanjura, mast uvijek želi pobjeći na drugu stranu i zato nam se stvaraju baš divne šare i izgleda kao da crtamo po mlijeku…
Ovo je samo dijelić razgovora tijekom radionice te ovim putem pohvaljujemo svu djecu jer su veoma brzo uočavali nastale promjene i reakcije te uz vješto birana pitanja voditeljica donosili valjane zaključke o procesima i pojavama koje su se događale tijekom pokusa. Kroz jedan ovakav veoma zabavan način, naučili su puno toga te su nesvjesno, zapravo kroz nekakvu igru znatiželje “Hoće li sad biti BUUM?” stjecali znanja o okolini u kojoj živimo. Naravno, veliko hvala i voditeljicama Petri i Moniki koje su se odazvale na naš poziv i ostavile našim Čarolijancima pozitivan doživljaj i nove spoznaje. Stoga, zbog dobrog prihvaćanja i pobuđene znatiželje “Koje sve pokuse još tete imaju za pokazati?” nastojat ćemo djeci pružiti još takvih radionica s ciljem produbljivnja i proširivanja njihovog znanja te poticanja na samostalno učenje, kritičko promišljanje i logičko zaključivanje. Sve navedeno su zapravo i vrlo važne vještine koje odgojno obrazovni sustav počinje zastupati već i u predškolskoj dobi budući da suvremeni, promjenjiv život svakim danom sve više to i iziskuje.