Vaše dijete u vrtiću zna slova i brojke? Postoje puno važnije vještine!
- Naslovnica Novosti • Za roditelje / Vaše dijete u vrtiću zna slova i brojke? Postoje puno važnije vještine!
Vaše dijete u vrtiću zna slova i brojke? Postoje puno važnije vještine!
Mnogi roditelji i škole smanjuju socijalnu interakciju i uvode savladavanje što više gradiva iako se pokazalo da su socijalne vještine dugoročno jako važne
Bez obzira na to koliko su odrasle osobe bile napredni čitatelji ili koliko su novaca njihovi roditelji zarađivali, djeca koja imaju razvijene socijalne vještine u vrtiću imaju veću vjerojatnost da će završiti srednju školu, otići na fakultet, dobiti posao i neće imati probleme s zakonom. Mnogi roditelji i škole smanjuju socijalnu interakciju i uvode savladavanje što više gradiva iako se pokazalo da su socijalne vještine dugoročno jako važne.
Roditelji male djece često su zabrinuti hoće li se njihova djeca dovoljno razviti te skupiti znanje koje će im omogućiti da jednog dana napreduju akademski. “Moje dijete već zna čitati”, “Moj sin zna brojati do 500”, “Je li Ivan već počeo učiti engleski?” – sve su to pitanja koja si roditelji često postavljaju u razgovorima. Iako rano obrazovanje stvara važne temelje za akademske vještine, mnogi roditelji će se iznenaditi kad čuju da su socijalne vještine puno važnije za budućnost djeteta.
Pet socijalnih vještina koje trebate poticati kod svog djeteta:
1. Kako se lijepo igrati s drugom djecom? Igra je jako važna za razvoj u prvim godinama života. Igrajući se s drugima, djeca uče pregovarati, rješavati probleme, izmjenjivati iskustva i stvari, dijeliti i eksperimentirati. Možete pomoći svom djetetu da gradi ove vještine tako da ga pustite da se igra s drugom djecom. Satovi plesa, nogometni trening i gimnastika imaju vrijednost za dijete, međutim djeci je potrebno puno vremena za nestrukturiranu igru s drugom djecom, gdje ih odrasle osobe nadziru, ali im ne daju instrukcije kako se trebaju igrati.
2. Kako riješiti problem? Vrlo je primamljivo i lagano “skakati” na svaki djetetov problem i sve ispraviti. Time mi zapravo djeci oduzimamo mogućnost rasprave, ograničavamo vrijeme, a često šaljemo djecu da se igraju u različitim prostorijama. Mi smo dobri u rješavanju problema jer imamo jako puno prakse kao roditelji! Neke probleme moramo riješiti jer je važno za preživljavanje, no i naša djeca također trebaju praksu. Dakle sljedeći put kad vaše dijete ima problem, pozovite ga da sudjeluje u procesu rješavanja. Zamolite dijete da vam objasni što se događa, razmisli o rješenjima, a zatim isprobajte rješenje. Vi ste još uvijek aktivni u svemu, podržavajte svoje dijete kroz proces umjesto da vi sve napravite. Pitajte ga: “Što bi sada mogao napraviti?”. Kada pitamo dijete za rješenje, dajemo mu priliku da procjene svoje iskustvo i poboljšaju situaciju. Učimo ih da nam pogreške pomažu u učenju i napredovanju.
3. Kako prepoznati probleme? Djeca koja su senzibilnija bolje su u povezuju s ljudima. Možete poticati ovu vještinu tako da pitate dijete kako se osjeća, ali i da emocijama dajete ime. Cijeli proces možete raditi i izvan vašeg doma. Postavite mu pitanja poput: “Kako misliš da se osjećao kada se to dogodilo?” ili “Izgledao si sretan kada si pobijedio, tvoj osmijeh je bio prekrasan”. Također, knjige su pune sukoba i emocija – to je ono što pokreće cijelu priču. Razgovori o knjigama često su lakši jer vaše dijete nije emocionalno uvučeno u turbulentne emocije. Iz udobne točke gledišta, oni su u mogućnosti više promišljati o emocijama i razumijevanje primijeniti u stvarnom životu.
4. Kako kontrolirati želje? Kontrola želja je funkcija koju izvršava prefrontalni korteks mozga. Ovo područje se u potpunosti razvija sve do rane odrasle dobi, ali ponekad dođe i do brzog razvoja u ranoj dječjoj dobi. Zato što djeca dobiju mogućnost da vježbaju različite vještine. Igra također može biti odličan alat za razvijanje ovih vještina. Uz nove likove i izmišljene priče, djeca mogu planirati i djelovati, a zatim i u životu primijeniti ta znanja. Također na taj način vježbaju razmišljanje izvan svoje perspektive i djeluju kao netko drugi, umjesto da slijede vlastite želje. Zapadno društvo ostavlja dojam da su najvažnije znanje i akademske vještine i danas ih djeca trebaju početi učiti što ranije. Međutim, stvarnost pokazuje da im socijalne vještine koje se steknu u ranom djetinjstvu, kroz igru i interakciju, mogu pomoći jako puno u životu.
5. Kako biti od pomoći? Pomaganje drugima je korisno djeci jer onda vide svijet izvan sebe i prepoznaju potrebe drugih. Ako primijetite i pohvalite dijete kad pokaže brigu za druge, ohrabrujete ih da nastave u tom smjeru. Pružite svom djetetu jednostavnu priliku da pomogne nekome u obitelji – spremanje namirnica, pomaganje oko bebe – a zatim mu velikodušno zahvalite. Zahvalnost će mu pokazati koliko vrijedi njegov trud. Jednostavne aktivnost kao pomaganje u trgovini ili u vrtiću, djeci možete objasniti da i oni rade ono što radi Batman i Superman (nemojte zaboraviti da su djeca često opsjednuta superherojima).